Facebook

Hajhaj.

Idag tänkte jag skriva lite om Facebook.
Idag är facebook lika populärt som att bära en mobil. De är liksom en grej att ha Facebook, annars är man inte inne. På sätt och vis är de fruktansvärt tragiskt och dem som står emot förstår man inte varför dem gör de för.
De är lite som en drog,eftersom för dem flesta som har Facebook kollar ju de varje dag.

Jag har en kompis som vägrade vara med i Facebook tills för 6 månader sen. Nu är han ännu mer fast än vad jag själv är. Jag ser de inte som att jag knäckte honom utan mer att tiden hann ifatt han. Nu finns de väl inte en enda person som inte bär en mobil?
Så kommer de nog bli med Facebook. Så varför har man Facebook då?
För mig var de egentligen mest för att kunna hålla kontakten med mina kompisar eller gamla klasskamrater och folk man har betytt något för förut.

Jag skulle nog säga Facebook är ytlighetens nya nivå. De är yttligare en dimension på ytlighet. Förstår ni hur jag tänker då? Inte? Då ska jag förklara hur jag menar.
Tänk dig du är på en fest och de är alltid någon som sitter berättar om vad dem har gjort sistone,eller någon som sitter och skryter kanske inte om hur många bilar dem har eller så utan någonting annat.
Många lyssnar intresserat men så fort den personen har försvunnit så skvallrar dem på den person som satt och skröt. Men sanningen är nuförtiden Facebook blir de nya forumet där man kan skryta mer om vad man gör till fler personer samtidigt. Man lägger upp bilder på sig själv, och så får folk tycka till om bilderna eller lägger upp en status som talar om vad man gör. Många statusar är ju sjukt onödiga som till exempel "nu lagar jag läggar ägg och bacon med stuvade makaroner". Många lägger bilder på sin middag och jag (personligen) tänker vem fan bry sig om vad du lagar för mat, om jag vill veta hur god mat kan vara kollar jag på en matprogram såsom Per Moberg eller Gordon Ramsey.
Men de är väl på något sätt en enkel bekräftelse behov för dem ensamma antar jag.

Nu vill jag verkligen påpeka att jag inte ser ner på folk, utan konstaterar att de fungerar så nuförtiden. Jag själv lägger upp bilder och blir glad över kommentarerna och skriver statusar om saker och ting. Jag tror inte Mark Zuckerberg förstår vilken påverkan hans grej har på världen.
Men jag har börjat skämmas lite grann när jag inser hur mkt tid jag har lagt ner på facebook, som kunde lagts på någonting annat. 
Vissa förstår jag mig inte på visst att man kollar de via datorn och så men att sitta på facebook under en fest är inte okej tycker jag. Eller på krogen de känns oerhört löjligt om man bjuder över folk till en fest och sitter man själv och kollar facebook. Någon måtta får de vara på folket.

De var några veckor sen jag pratade med någon på en fest och jag sa att facebook loggen är den nya sms.et fast den är ju mer öppen så fler kan läsa. Och sen sa killen att han inte hade facebook och vi började diskutera varför man har facebook och varför man inte ska ha de.
Jag blev nästan riktigt sur på mig själv för i allt han sa de var mest ifrågasättande av de jag sa såsom var plus med att ha facebook. Men jag blev sur på mig för jag kunde verkligen inte komma på någon riktig anledning till varför man ska ha facebook, förrän nu i efterhand några veckor senare.

Och för min del är de som jag sa tidigare mest för att ha lite koll på gamla klasskamrater och folk man träffat genom åren och som kan betytt något för en. Han sa varför har du inte deras telefonnummer?
Och de var just de jag funderade på som jag inte kunde svara just då, men jag tror de är så för mig och många fler att man vill ha koll så att man kan kontakta dem när man vill, men man vill inte göra de via sms eller ringa.
För mig är de mer så sms är fortfarande något personligt något som bara jag kan läsa.
Du skickar sms till mitt nummer som du vid något tillfälle tagit dig tid att ta reda på. Och de är så för min del, de är väl just de man inte vill ha med massa folk som man har känt för 10 år sen, de där personliga att finnas med på telefonlistan utan på någon sida där jag väljer att gå när jag känner för de och skriva.

Och därför har jag Facebook. Varför har du läsare Facebook?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback